Parodontitis

Wanneer ontstoken tandvlees niet tijdig behandeld wordt, kunnen ernstigere aandoeningen ontstaan zoals parodontitis waarbij het kaakbot ook aangetast wordt waardoor uiteindelijk tanden verloren kunnen gaan. In het eerste stadium van (chronische) parodontitis zijn er nauwelijks of geen klachten. Door roken worden deze kenmerken bovendien vaak gemaskeerd.

De symptomen

Mogelijke symptomen zijn:

Op een later stadium kunnen de tanden uitzakken, zich verplaatsten of mobiel worden. Wanneer parodontitis niet wordt behandeld en het botverlies rond de wortels van de tanden en kiezen steeds verder gaat, zal dit tot verlies van het gebit leiden.

Professionele behandeling

In tegenstelling tot gingivitis, die meestal door een goede mondhygiëne geneest, is bij parodontitis professionele behandeling noodzakelijk. Deze stapsgewijze therapie bestaat uit :

1. Een eerste onderzoek waarbij de reden van de verwijzing geïnventariseerd wordt en de toestand van het tandvlees en het bot grondig onderzocht wordt aan de hand van uitgebreide klinische metingen. Dit kan eventueel in combinatie met radiologische opnames. Aan de hand van deze bevindingen wordt er een behandelstrategie opgesteld. U wordt dan geïnformeerd over de benodigde behandelstappen en de desbetreffende kosten.
  2. De initiële behandeling bestaande uit de professionele reiniging van het gebit, zowel boven als onder het tandvlees. Deze fase gebeurt meestal in 2 à 4 sessies. Om de maximale genezing te behalen wordt uw orale hygiëne steeds gecontroleerd en krijgt u telkens gepaste instructies.
  3. Een herevaluatie die ongeveer 3 maanden na afloop van de initiële therapie plaatsvindt. Er worden opnieuw metingen gedaan om de genezing van de behandelde zones te onderzoeken. Wanneer de genezing voldoende blijkt te zijn, wordt u meegenomen in een onderhoudsfase om alles onder controle te blijven houden. Mocht er toch wat residuele infectie overblijven, dan kan hiervoor een chirurgische therapie worden aangeraden.
  4. De chirurgische behandeling kan van toepassing zijn bij onvoldoende genezing na de initiële therapie waarbij de residuele infectie een risico kan zijn voor verder botverlies voor het betrokken element en eventueel de andere tanden. In dit geval wordt het tandvlees lokaal opzij geklapt om de zones met restinfectie onder direct zicht te behandelen. Drie maanden hierna komt u afspraak voor evaluatie. Na het controleren van het tandvlees wordt u meegenomen in de onderhoudsfase om de stabiliteit van uw tandvlees te verzekeren.
Wij zijn gemiddeld beoordeeld
met een
8.7 Bekijk beoordelingen
Bas