Terugtrekkend tandvlees (gingivale recessie)

Terugtrekkend tandvlees – ook wel gingivale recessie genoemd – kan op elke leeftijd optreden en treedt vaak op in situaties waarbij er sprake is van een (te) dunne laag tandvlees over de tandhals. Terugtrekkend tandvlees is dus niet het gevolg van parodontitis. Ongeveer 30% van de Nederlandse bevolking heeft dun tandvlees (ook wel 'thin gingival biotype' genoemd). Hierdoor zijn deze mensen gevoelig voor het ontstaan van gingivale recessie. Raakt dit dunne tandvlees beschadigd, dan is het risico groter dat de natuurlijke genezing onvolledig is en de tandhals hierdoor bloot komt te liggen. In dat geval kunnen er klachten optreden zoals gevoeligheid voor warmte en kou.

De oorzaken

Heeft u last van terugtrekkend tandvlees? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste oorzaken zijn:

De symptomen

Bij terugtrekkend tandvlees komen de tandhalzen bloot te liggen waardoor deze plekken erg gevoelig zijn voor warmte en kou en zoete en zure invloeden. Daarnaast kunt u terugtrekkend tandvlees ook herkennen aan kieren, spleten, roodheid of het los komen zitten van uw tanden.

De behandeling van terugtrekkend tandvlees

Terugtrekkend tandvlees kan worden hersteld door onze parodontoloog. We maken foto's om de situatie in kaart te brengen en reinigen de ruimte tussen uw tandhalzen en tandvlees met speciaal apparatuur. Dit zorgt er vaak al voor dat het tandvlees zich aantrekt en herstelt. Ook door middel van een flapoperatie kan terugtrekkend tandvlees worden behandeld. Tijdens deze behandeling wordt er een snee gemaakt in het tandvlees en wordt het tandvlees opzij geschoven, waardoor het tandvlees van binnenuit schoongemaakt kan worden. De terugtrekking vermindert of verdwijnt vaak helemaal nadat het tandvlees weer is genezen.

Wij zijn gemiddeld beoordeeld
met een
8.7 Bekijk beoordelingen
annabel